Niet-mobiele websites en de smartphone

De opkomst van de smartphone.

De opkomst van de smartphone is ongelooflijk hard gegaan. De wereld van het online winkelen verplaatst zich van het bureau naar mobiel (terras, openbaar vervoer, in de winkel, in de wachtkamer bij de tandarts, tijdens de reclame op tv, enzovoort). In 2014 werd 15% van alle online aankopen met een mobiele telefoon gedaan, in 2018 is dat 50%. De website statistieken uit Google campagnes tonen de verdeling aan tussen raadplegen mobiel en op een desktop. 80% raadpleegt in 2016 het internet op een mobiel apparaat, slechts 20% doet dit vanaf een vaste computer.

Voldoe aan de nieuwe criteria van Google sinds april 2015.

Uw website kan dus het beste mobielvriendelijk zijn, ofwel geschikt voor de smartphone. Bijna elke internet gebruiker start met Google en zoeken, waarbij de indexering criteria van Google bepalen hoe hoog uw website verschijnt en dus gevonden zal worden. Is dat boven, of onder uw concurrent(en)? In geval van een website die ouder is dan 2014 of soms ook 2015 voldoet uw website veelal niet aan deze eis.

Sinds april 2015 zijn websites die niet goed werken op de smartphone in het nadeel: ze verschijnen als je zoekt met je mobiele telefoon voortaan minder hoog in de resultaten.

Wat is eigenlijk mobielvriendelijk?

Wat vindt Google nu mobiel-onvriendelijk? Het zijn een aantal kenmerken, die relatief snel te herkennen zijn:

  • Te kleine letters op de website.
  • Onduidelijke afbeeldingen.
  • Men moet inzoomen of dubbel tippen om iets duidelijk te zien.
  • Klein weergegeven links.
  • Weinig ruimte tussen de onderdelen, wat het lastig maakt om op de juiste link te drukken.
  • Horizontale breedte van de site is breder als het scherm van de smartphone: als de site zo breed is dat de gebruiker horizontaal moet scrollen, dan bestraft Google dit met een lagere plek op de ranking lijst. Uw site MOET dus dit lezend wel mobielvriendelijk zijn.

Controleren van uw website:

Google heeft een Mobielvriendelijke test. Bezoek deze pagina eens en vul de link van uw website in: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=nl

Google beoordeelt iedere pagina afzonderlijk. Elke pagina kan los van alle andere pagina’s binnen een website de beoordeling Mobielvriendelijk krijgen en daarmee een hogere positionering in de zoekresultaten.

Best belangrijk indien u waarde hecht aan met welk bedrijf men het eerst in contact treedt, het bedrijf op pagina 1 en positie 1, of op positie 3 of lager. In veel gevallen verschuift uw positie zelfs naar pagina 2 in de zoekresultaten, indien uw website dateert van 2014 of ouder. En dat betekent omzetverlies!